tisdag 21 juli 2015

Om gårdagen: Storloppis i Jakobstad och min klädstil...



Igår var jag med och sålde vid Storloppiset i Jakobstad. Vi vaknade strax före sex på morgonen och åkte iväg från Solf mot Jakobstad. Vi var där strax efter åtta och himlen var klarblå och solen sken starkt. Loppiset skulle börja tio, men folk var nog där redan efter nio och försökte hitta guldkorn innan någon annan hann före. Och solen stekte för fullt. För första gången under denna finska sommar kände jag hur solen faktiskt tog ut all sin solskenskraft på mig och jag fick riktigt plågas (i typ 2h) innan jag bestämde mig för att köpa en solhatt - Då blev allt mycket bättre!

Det var full rulle på förmiddagen och dagen, sedan blev det lugnare mot eftermiddagen. Vi hade kokat ägg som jag åt till frukost och lunch där och en liten vattenflaska som hade jag med, men det tog snabbt slut. Som tur vad stod de som ordnade loppiset vid ett bord och sålde vattenflaskor, så jag hann köpa två sådana under dagen, men jag tror nog jag ändå drack för lite.

Jag gick själv också runt och kollade på vad folk sålde. De fanns inte så många intressanta bord, vad gäller med finurliga, gamla saker, men mycket barnkläder, porslin och glas. Loppisbordet bredvid sålde t.ex. gamla skoltavlor som var intressanta att titta på även om de var för dyra för mig, men jag fick nog mina pengar att gå åt för det. Får jag säga det själv tyckte jag ju nog vårt bord var intressantast, haha, men det var ju inte heller mina saker vi sålde.

När jag är på loppis så tittar jag specifikt efter två saker: loppisklänningar och halsband. Min dröm är fortfarande att kunna använda klänningar året runt hela tiden, men jag köper ogärna en massa nya klänningar i affärerna om det inte är någonting riktigt speciellt. Igår hittade jag i alla fall två klänningar och en långärmad tunika som fick följa med hem. Jag hittade även två halsband, ett långt, långt, brunt träpärlehalsband och ett fint turkost, smaragdgrönt stenhalsband (kan försöka komma ihåg att ta kort på dem och lägga dem i ett inlägg senare).

Anledningen till att jag just nu köpet mycket kläder är att jag bara på senaste tiden märkt att jag gillar den bohemiska stilen väldigt mycket och gärna klär mig bohemiskt så ofta som möjligt. Den bohemiska stilen  för mig är avslappnande, men mycket smycken och långa klänningar, i alla möjliga färger och former. Gärna vitt men aldrig helsvart klädsel.

Men tillbaka till gårdagen. Vi fick även lite känt besök till vårt bord, ingen mindre än Remu Aaltonen från Hurriganes som köpte ett silverhalsband och några gamla Allerstidningar. Jag såg honom senare även köpa någonting som såg väldigt stort och gammalt ut, så hans dag blev säkert lyckad, haha.

Runt sex-tiden packade vi ihop och eftersom vi var ganska hungriga efter en sån stekande dag bestämde vi oss för att äta varsin  måltid av Finlands godaste hamburgare vid Friends & Brgrs. Jag åt en LCHF-variant med mera sallad istället för bröd och den var sååååå god! Mums!

Idag är man sjuk i fötterna och allmänt yr med säkert en liten stänk av solsting (även om min hatt var ett superköp igår) och en jobbig halsbränna men jag är nöjd. Träffade också några bekanta som jag fick catcha upp med så överlag var gårdagen riktigt lyckad!

Och så några bilder:


Jag som äter ägg-frukost på morgonen innan jag hade hittat min fina hatt (som jag har bild på överst).


Vårt loppisbord med en massa intressanta saker från Sverige.


Här säljer vi Allers åt Remu Aaltonen. Lyckad bild, visst? :D


Och här är min LCHF-hamburgare vid Friends & Brgrs.

Annars så har jag lite sommarpaus med min blogg eftersom det finns så mycket att göra och för lite tid att sitta och skriva, men jag skaffade instagram för ca tre veckor sedan som jag uppdaterar ständigt, ibland flera gånger per dag, så följ mig gärna ifall du vill se vad jag hittar på om dagarna: edanna94 (<- länk) heter jag.

4 kommentarer:

  1. det är kul att sälja på loppis tycker jag! :) Jag är också anti-helsvart,känner mig så tråkig om jag inte har något i nån annan färg..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yee! Härligt att någon är som jag! :D

      Radera
  2. Roligt att du var nöjd med dagen! :D Även om loppiset börjar 9:00 så är jätte många försäljare där redan före 7, blir säkert lika till lördagens gammaldags torg ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, precis, svårt hålla redan på klockslagen, haha. Kommer int vara där på lördag, men det blir säkert lyckat det också! :D

      Annars så såg jag dig där i "crew-tröja" för du hjälpte ju oss med att få ett bord till vår försäljningsplats, men jag vågade inte komma fram och hälsa, haha. *pinsamt* :D

      Radera