måndag 6 juli 2015

Att äta glutenfritt eller att äta "glutenfritt"...

LCHF-fröknäcke: Länk

Det är hett att äta glutenfritt just nu. Förut har glutenfria alternativ enbart funnits åt det som lider av celiaki (som betyder att man har livslång glutenintolerans), men nu är det också många andra som hoppar på trenden att äta glutenfritt, för att det tycker sig må bättre av det.

Men ikväll har jag läst lite om ämnet från två studier via medier/artiklar (Länk1 & Länk2). Den första är en länk från Svd, publicerad i februari i år, där de skriver om en australiensisk studie och den andra är från George Institute i Australien som blev publicerad idag. 

Jag tycker det är väldigt intressanta saker de tar upp där så jag tänkte skriva lite om vad de kommer fram till här i mitt inlägg med några egna åsikter också.



Så jaa, vad säger de här studierna då, vad har de gemensamt?

De tar upp trenden att äta glutenfritt och har studerat om det faktiskt finns några positiva effekter för folk som inte lider av celiaki att också äta glutenfritt och resultatet är kanske lite annorlunda än många tänker. Från länk 2 så säger Dr Jason Wu:

“Many people need gluten-free food, but there is a growing group who are only trying it for its apparent healthiness.
“However, we found on average that gluten and gluten-free foods are just as healthy, or unhealthy as each other.”
Jag vill gärna fäst uppmärksamheten till det som han säger där till sist: "or unhealthy as each other", eftersom han tidigare även sagt att sockermängden i produkter som innehåller gluten och i glutenfria produkter faktiskt är väldigt lika varandra. Produkter från båda hållen innehåller oftast mycket kolhydrater (kolhydrater = socker) och det är en av de sakerna jag själv märker när jag äter LCHF.

LCHF handlar om att äta lite kolhydrater och ersätta det med att äta fett istället, men man undviker även socker och produkter som innehåller gluten, just eftersom dessa produkter oftast har mycket kolhydrater i sig. Många som inte riktigt vet vad LCHF går ut på tror att alla glutenfria produkter är okej, fast jag själv alltid försökt visa att "se, den här glutenfria pastan innehåller lika mycket kolhydrater (=socker) som vanlig pasta, den är inte nyttig den heller" och de här studierna visar också det jag själv länge trott: det är absolut inte bättre att t.ex. äta köpt glutenfritt bröd än vanligt eftersom det glutenfria brödet oftast innehåller lika mycket om inte mer kolhydrater (=socker) som det vanliga och kanske även en massa andra konstiga ämnen. Nu pratar jag alltså om för oss som inte lider av celiaki.

Länken på svenska säger också direkt i rubriken: "Kolhydrater är boven - inte gluten" och där pratar man om att "Fodmap" kan vara en del i dramat (Fodmap är ett samlingsnamn för olika sackarider som finns i t.ex. vete, ärter, mjölkprodukter, honung mm, matprodukter som oftast innehåller mycket kolhydrater - se länken).

När jag äter enligt LCHF-livsstilen så äter jag egentligen också glutenfritt, men jag äter inte glutenfritt som i en massa ersättningsprodukter för vanliga produkter, utan jag lämnar helt enkelt bort de produkter som jag inte vill äta och gör egna alternativ istället. Jag har aldrig trott att köpt glutenfri pasta skulle vara bättre än den vanliga eller att köpt glutenfritt bröd skulle vara revolutionerande (igen för folk som inte lider av celiaki). Istället för vanlig pasta eller glutenfri pasta så river jag vitkål och istället för vanligt bröd eller glutenfritt bröd så gör jag t.ex. fröknäcke (bild högst upp) och det tycker jag absolut är de bästa alternativen. 

Lite emot dessa studier så tror jag helt på att produkter med gluten är dåliga för oss (se t.ex. från DN: Gluten gör fler sjuka) och även onödiga. Jag tror även att glutenfria produkter inte är bättre (förutom för de med celiaki) vilket kanske går lite emot trenden att äta glutenfritt.

Så ifall du just nu äter glutenfritt så kan du fundera lite, äter du glutenfritt (t.ex. enligt LCHF) eller följer du modetrenden att ersätta dem med glutenfria produkter? De är faktiskt flera gånger dyrare och jag tycker absolut att det är viktigt att studier som dessa kommer upp och visar att det kanske inte är den bästa idén att börja köpa en massa dyra produkter för att det tros vara nyttigare, vilket i alla fall dessa studier visar att så inte är fallet.

Det bästa enligt mig är att sluta äta produkter med mycket gluten och kolhydrater (=socker) i sig och inte heller ersätta dem med sånt som marknadsförs som glutenfria produkter utan helt ersätter dem med egna alternativ från grönsaker eller frön, såsom jag gör i min LCHF-livsstil.

Hoppas du blev lite klokare i gluten-djungeln. Och kom ihåg att det här förstås är två studier av många, men jag tycker de är väldigt vettiga och har många bra punkter.

PS: Här har jag tidigare skrivit om lite varför jag äter LCHF: Länk

4 kommentarer:

  1. Jag äter glutenfritt delvis för att min mage mår bättre av det och delvis för att jag blir lite lite piggare av det. Jag vet nog att glutenfri pasta inte är hälsosammare på något sätt som helst, men jag kan äta det utan att magen sväller upp och då tycker jag det är värt det. Samtidigt äter jag ju inte pasta varje dag heller precis. Gällande tröttheten/piggheten undrar jag om det kan spela in att pollen överlever väldigt länge och bryts ner väldigt långsamt, så jag undrar om det helt enkelt finns rester av pollen i många sädesprodukter som jag sen reagerar på? Men det är helt bara mina egna spekulationer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, som sagt, finns säkert flera studier som tar fram andra aspekter så helt klart är vi olika (tänkte faktiskt lite på dig också när jag skrev - att det kanske inte passar in för alla). Så fast en studie visar att 95% inte märkte av en skillnad kan man ju fortfarande höra till 5% (som exempel) :D

      Radera
  2. Såklart är inte exempelvis majspasta den hälsosammaste födan av alla att äta eftersom det är en processad produkt, men mig veterligen har jag inte celiaki och ändå reagerar min hy hittills åtminstone (visserligen kan det ändra någon gång i framtiden) på gluten. Äter jag majspasta/rispasta reagerar jag inte på något sätt negativt så att jag skulle märka av det. För mig är det en stor skillnad där. Jag äter även i övrigt en mycket kolhydratrik kost och det funkar jättebra för mig och många andra. Men jag förstår förstås att enligt LCHF är kolhydrater av ondo och att du säkert skrev texten ur det perspektivet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, jag är själv lite kluven över "alla kolhydrater är av ondo", för jag tror nog helt att det går bra att äta som du gör (+ mycket bättre för naturen), men sedan tycker jag mig se mycket värre kolhydratrika alternativ än fettrika alternativ, inte vet jag. Ibland känner jag ifall jag äter lite ris så mår kroppen inte så farligt, medan då jag "måste" äta lite pasta så tycker nog inte kroppen om det och då har ju ris inte gluten i sig medan pastan har.

      Sedan tyckte jag faktiskt att den svenska länken var ganska intressant om det där Fodmap som jag inte hört förut, där det ingår vissa ämnen (såsom mjölkprodukter men också baljväxter mm), så jag får väl experimentera lite någon gång och se vad som händer, haha. Mjölkprodukter tror jag helt är dåliga egentligen, men jag har inte kommit till det stadiet att jag får de ersatta med andra produkter (som också är okej för mig). Haha, nu blev det här långt, men joo, vi är ju på två helt olika sidor och ändå mår fint, så någonting intressant finns nog i det hela. :D

      Radera