fredag 10 juli 2015

100 saker jag är tacksam för just nu...

Det här inlägget skrev jag idag på morgonen/förmiddagen...

Tacksamhet kan man säga är ett slags tema jag valt att djupdyka i, i sommar. Jag hade en tacksamhetsutmaning åt mig själv att varje kväll i två veckor skriva ner eller tänka på 3 saker jag var tacksam för den dagen. Nu har de snart gått en månad med jag valde att fortsätta med min tacksamhetsutmaning så länge jag känner för det. 

Det kändes konstigt i början, men bara efter några dagar kunde jag lätt hitta fler än 3 saker som jag var tacksam för. Eftersom jag också förstås sover tillsammans med min fästman flera dagar så passade jag på att utöka idén till att vi båda berättar åt varandra minst 3 saker vi var tacksamma för den dagen och det har vi fortsatt med varje kväll.

Jag blev jätte positivt överraskad över hur härligt och fint det har känts att fundera på vad jag varit tacksam över och på något sätt känner jag mig som en mycket lugnare och fridfullare person än vad jag var för bara någon månad sedan. Det känns också som jag inte lika lätt fastnar i en ond cirkel av negativa tankar och för mycket funderingar, som jag ibland kunnat göra tidigare.

Att fundera på tacksamhet är nästan som att meditera hela tiden, så fast jag sitter vid köksbordet en helt vanlig morgon så kan jag le och vara glad för att det finns så många saker jag kan vara tacksam över och för att kanske få er andra att inspireras lite så har jag här satt ihop min lista på 100 saker jag just nu, precis en vanlig fredagsförmiddag, kan vara tacksam över.


  1. Att jag får leva i ett land utan krig.
  2. Att jag får ha tak över huvudet varje dag.
  3. Att jag fått äta mig mätt varje dag.
  4. Att jag fått ha kläder på kroppen och inte behövt frysa.
  5. Att jag fått gå i grundskola och gymnasium och nu får studera vid Åbo Akademi.
  6. Att jag fått en bra grundutbildning och allmänbildning i skolan och hemma.
  7. Att jag har en underbar mamma och pappa.
  8. Att jag har en härlig lillebror.
  9. Att jag har en supermommo som alltid funnit med i mitt liv.
  10. Att jag fått träffa en underbar fästman.
  11. Att jag har en bästis som jag alltid vet kommer finnas för mig.
  12. Att jag har fina släktingar som gärna ställer upp.
  13. Att vi kommer bra överens i vårt släkte.
  14. Att jag har trevliga "svärföräldrar".
  15. Att jag fått träffa morfar och han funnits med i mitt liv med fina minnen idag.
  16. Att jag även fått träffa farmor och få ha fina minnen av henne.
  17. Att jag fått träffa gammelmormor & -morfar och få ha minnen av dem.
  18. Att våra avlägsna släktingar i USA hittat oss och jag fått träffa några av dem och kan hålla kontakt med dem.
  19. Att vi rest mycket när jag varit ung.
  20. Att jag genom resorna fått träffa andra människor, ta del av andra kulturer och se oförglömliga platser.
  21. Att jag fått träffa så många olika människor i mitt liv.
  22. Att jag klarat av den svåra tid jag hade i högstadiet och även under gymnasietiden med mobbning, utbrändhet och självmordstankar.
  23. Att jag kanske även vuxit som människa genom att ha de erfarenheterna från den tiden.
  24. Att min fästman uppmanade mig att prata med en psykolog när det var som svårast.
  25. Att jag inte haft dagar då jag känt mig värdelös på länge.
  26. Att jag nu kan se ljusare på livet.
  27. Att jag slutat ta åt mig elaka saker som andra säger.
  28. Att jag kan få studera på svenska i Finland.
  29. Att jag och fästmannen får bo tillsammans i Åbo.
  30. Att vi fick en lägenhet i Åbo
  31. Att det inte är så långt mellan oss när vi är hemma över sommaren.
  32. Att morfar köpt en bil åt mig och lillebrorsan som vi fått använda nu också i minne av honom.
  33. Att min relation till mina föräldrar är kanske bäst på länge.
  34. Att jag slapp med i Florakören i Åbo.
  35. Att jag via Florakören fått träffa underbara människor.
  36. Att musik får vara en stor del i mitt liv.
  37. Att jag via musiken får ut så mycket av mina känslor.
  38. Att musikinstitutet Legato funnits och finns.
  39. Att mina föräldrar fick mig att gå med i Legato och lära mig piano med underbara pianolärare.
  40. Att jag via mitt pianospelande också fått möjlighet att få sommarjobba som kantor.
  41. Att jag i egenskap av kantor fått ta del av allt från livets början till livets slut.
  42. Att jag fått ett eget piano i Molpe och ett elpiano i Åbo så jag kan spela var jag än befinner mig av de två ställena.
  43. Att jag via mitt pianospelande lärt mig att övning ger färdighet som jag också kan föra över till andra saker i mitt liv.
  44. Att jag lever i en tid där internet finns och jag kan hålla kontakt med många vänner via det.
  45. Att det finns inspelningar från när jag var liten på film som jag hunnit se och skratta över.
  46. Att jag fått växa upp i en liten by som Molpe.
  47. Att Molpe varit en trygg plats under min barndomstid och jag haft nära till mormor och morfar.
  48. Att Molpe är nära till havet och jag har kunnat cykla till stranden när som helst under sommaren.
  49. Att jag fått gå i simskola och lära mig simma.
  50. Att Molpe har frisk luft och är nära till naturen.
  51. Att jag fått vara vid mormor och morfars villa mycket och ar många fina minnen därifrån.
  52. Att jag fått äta mycket nyfångad och "närproducerad" fisk som morfar och mormor fångat.
  53. Att de haft och har ett eget potatisland så jag varje år fått äta hemodlade potatisar och även fått ta med till Åbo.
  54. Att fästmannens pappa gärna ger mycket bär med mera åt oss som vi får ta med till Åbo.
  55. Att det går bra att ta sig fram med egen cykel i Åbo.
  56. Att min cykel ännu inte blivit stulen i Åbo.
  57. Att vi får studiestöd och bostadsbidrag i Finland för att underlätta studietiden.
  58. Att det första som jag möts av när jag kommit hem till Molpe från Åbo är en underbar havsdoft och frisk luft.
  59. Att Finland har fyra årstider och jag får njuta av allt från våriga blomstertecken och somrigt regn till höstlövens alla färger och brasa i vinterkylan.
  60. Att vi haft eget jordgubbsland hemma när jag varit liten och jag fått äta solvarma jordgubbar direkt från landet.
  61. Att katter alltid har varit en del i mitt liv och förgyllt en kanske annars trist vardag.
  62. Att jag efter att jag fått träffa Molly (fästmannens hund) inte är rädd för hundar mera.
  63. Att jag har lätt att lära känna nya människor och att jag kommer bra överens med andra.
  64. Att jag fått gratis tandvård i Finland tills jag blev 18.
  65. Att vi har bra hälsovård i Finland.
  66. Att mitt intresse för matlagning vuxit från typ noll till 100.
  67. Att jag faktiskt kan välja vad jag vill äta och inte.
  68. Att min fästman lärt mig äta en massa saker, såsom lök och vitlök.
  69. Att han visade att purjolökssoppa inte bara går att få i skolan, haha.
  70. Att jag varje kväll får gå och sova i en mjuk säg med täcke och kuddar.
  71. Att det finns elektricitet som gör att jag kan studera dygnet runt om jag vill.
  72. Att vi har billig och bra studentlunch i Åbo.
  73. Att jag har klarat mig undan olyckor och liknande hittills i mitt liv.
  74. Att jag fått använda mormors hemstickade sockor hela livet.
  75. Att mormor alltid ställt upp för oss och lagat mat åt oss när vi varit yngre.
  76. Att jag via internet kan lära mig saker som jag annars kanske inte haft möjlighet till.
  77. Att jag via internet kan sitta en hel dag och se på gulliga kattbilder men lika gärna även lära mig allt möjligt om övergödning eller lära mig att sy.
  78. Att jag lärt mig en massa om ekonomi och miljö i mina studier hittills.
  79. Att jag har möjlighet att ganska fritt välja vad jag vill lära mig mera om i mina studier.
  80. Att jag varje dag får äta den godaste måltiden den dagen.
  81. Att jag varje dag får uppleva den bästa stunden den dagen.
  82. Att jag fått ha möjlighet att pröva på olika hobbyn genom livet.
  83. Att jag funnit nya intressen genom livet och som alltid gett mig nya erfarenheter.
  84. Att jag får leva precis i den här tidsepoken med allt vad det innebär.
  85. Att jag får vara kreativ i mitt liv.
  86. Att jag sällan haft det lätt i livet, att jag oftast fått kämpa hårt, vilket har gjort att jag lärt mig att  hårt arbete lönar sig.
  87. Alla människor som hjälpt mig i livet på ett eller annat sätt.
  88. Alla människor som kommit fram till mig och sagt att jag varit duktig eller bra på någonting.
  89. Alla människor som givit mig tillfälle att visa vad jag kan och vad jag går för.
  90. Alla erfarenheter som folk delat med sig av till mig för att göra mig till en kunnigare människa.
  91. Alla de små saker som någon har gjort för att göra mig glad eller hjälpa mig på traven i livet.
  92. Att jag kunnat få folk att skratta och kunnat sprida glädje runtom mig.
  93. Att jag lärt mig förlåta alla människor som gjort mig ont för att själv finna frid.
  94. Att jag får finnas i andra människors goda minnen.
  95. Att jag har flera valmöjligheter i livet för att välja hur jag vill leva.
  96. Att jag hittat det fina med att vara just JAG.
  97. Att jag är så nyfiken och alltid velat lära mig nya saker.
  98. Att jag varje dag får lära mig någonting nytt.
  99. Att positivitet flödar inom mig varje dag.
  100. Att jag kan sitta här en vanlig fredagsförmiddag i ett kök, höra fågelsång utanför fönstret, äta närproducerade tomater och bara fundera över livet.
Att vara tacksam över saker handlar inte om att tävla med andra eller skryta om sig själv utan att gå djupt inne i ens egna tankar och börja bli medveten om saker och ting. Att vara tacksam kan man säga är lite som mindfulness också, att vara här, här och nu. Att jag kan vara glad och tacksam över så många saker fast jag haft en dålig dag.

Det har hunnit vara mulet ute, solen har hunnit kika fram för att sedan gömma sig bakom en massa regnmoln. Just kom solen fram igen och på något sätt så blev jag ännu gladare över att få se den lilla solglimten än vad jag kanske annars skulle ha varit. Och det är så jag vill fortsätta mitt liv, att vara glad och medveten över allt möjligt, stort som smått som jag får ta del av just då.


PS: ifall ni vill läsa inlägget om min tacksamhetsutmaning så kan ni läsa den här: Länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar