torsdag 25 juni 2015

Poesins plats i mitt liv - och Erin Hanson - Min nya favoritpoet!

Källa: thepoeticunderground.com
Har du hört on Erin Hanson, en 19-årig tjej från Australien som skriver helt underbara dikter? Inte? Inte jag heller förrän ikväll, och nu sitter jag och lusläser dikt efter dikt och förundras hur någon kan skriva så underbara saker, få ord att bara smälta ihop till en gyllene cirkel och aldrig ta slut... Hon har väckt liv i mitt inre poetiska sinne och nu får jag lust att själv börja skriva dikter igen!

Här finns hennes tumblr-sida (tror jag, eller blogg): thepoeticunderground.com och jag köpte just båda hennes e-böcker som jag hittade via iPaden och "iBooks" för att jag blev helt paff av vilken otrolig talang hon har, du bara måste kika in på vad hon skriver!

Källa: thepoeticunderground.com


Poesins plats i mitt liv

Källa: thepoeticunderground.com


För några år sedan när jag gick i gymnasiet hade jag en period då jag älskade dikter och poesi, och gärna försökte skriva egna också, men när jag tänker efter riktigt ordentligt har jag alltid gillat dikter, hela livet. 

Jag minns att jag i högstadieåldern printade ut dikt efter dikt från någon slags hemsida där man fick publicera egna dikter tills jag hade flera tiotal sidor med dikter. Då var jag en ganska sorgsen själ märker jag nu i efterhand när jag en dag för inte så länge sedan hittade bunten med utprintade dikter och nästan häpnade över vad jag såg. Dikterna var så mörka, handlade om blod, tårar och ensamhet, om flickor vid stranden som gick med söndriga kläder och rosor som vissnade för att ingen brydde sig; och ändå så minns jag det som det var igår; att jag tyckte de var vackra, att jag tog mig till dem på ett väldigt annorlunda sätt. 

Jag var väldigt ensam i högstadiet och kanske de där dikterna hjälpte mig på ett eller annat sätt, då alla nästan handlade om ensamma tjejer som led av osynliga smärtor; kanske var det mig själv jag tänkte på då, men när jag såg dem nu igen valde jag att riva sönder dem och slänga dem, ty den tiden är förbi och jag har hittat ljus i det som en gång var mörker... <3

Källa: thepoeticunderground.com

"What if I fall?"
Oh but my darling,
What if you fly?

- Erin Hanson

Alla dikter i det här inlägget är skrivna av Erin Hanson (sida: thepoeticunderground.com)

Gå in och kika, lovar dig, hon är helt otroligt bra!!

2 kommentarer:

  1. Åh vad fina dikter! Ska kolla in sidan! Skrev själv också dikter i högstadiet och nu, några år senare när jag läser dem är de ju väldigt mörka. Men jag vill inte slänga dem, kanske jag publicerar något av dem på min blogg en dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att man ändå inte var ensam, det finns säkert många fler som också gillade "mörka dikter" vid den åldern än vad man kanske tror. Härligt ändå att du också skrev dikter, yay! :D

      Radera