fredag 26 juni 2015

Mitt alldeles egna LCHF-recept: Falsk Makaronilåda!


Ååh, vad jag är stolt över mig själv! För ett år sedan kunde jag knappt koka potatis eller ägg, men sedan jag började äta LCHF-inspirerat (förra hösten 2014) så har min matlagningslust väckts till liv!

Igår kväll tänkte jag göra någon slags låda (blivit riktigt bra på lådor) med köttfärs, broccoli och blomkål, men när jag letade på nätet så hittade jag inget som riktigt föll mig i smaken, så jag kastade i lite vad vi hade i kylskåpet och voila, en ny rätt var född. Den blev faktiskt förvånansvärt bra, så jag gjorde en större variant ikväll med ordentliga ingredienser som jag tänkte dela med mig åt er nu.

Man brukar ju skojja inom LCHF-kretsar när man skriver "falsk... någonting" så jag döpte min nya rätt till "Falsk Makaronilåda", eftersom den faktiskt smakar som makaronilåda (fast utan makaroner, hihi), och jag som inte ätit makaronilåda på snart ett år blev helt jätteglad av smaken och konsistensen jag fick fram!

Så låt mig presentera...

Falsk Makaronilåda by Jasmine
(Tillagningstid, ca 1h 15 min, varav 30 min i ugnen - 200 grader)

Ingredienser:
  • 1 Broccoli
  • 1 Blomkål
  • 1 Liten lök eller en halv stor lök
  • 400 g Malet köttfärs
  • Smör att steka med
  • 3 Ägg
  • 2 dl Grädde (minst 35g fett)
  • 2 dl Creme fraiche (34% fett)
  • Ca 2 dl riven ost (i det minsta facket)
  • Kryddor, bl.a. herbamare, vitpeppar, salt, svartpeppar, paprikapulver, köttfärsbuljong (valfritt) mm.
Så här gör du:

Koka upp 1 liter vatten i vattenkokaren. 

Börja sedan med broccolin och blomkålen. Riv av blomstjälkarna och tärna i passliga småbitar, ungefär lite större än kokt makaronistorlek, inte så noga hur det blir. Sätt dem i en kastrull. Sedan skär du av det yttre skiktet på stjälkarna (både för broccolin och för blomkålen), tärnar det som lämnar av dem och sätter det också i kastrullen. Det är för att minska matsvinnet (lärde mig det av Martha:s kampanj som de har nu om matsvinn - se bild nedan). Lägg sedan kastrullen på spisen, häll i det kokta vattnet och låt koka i ungefär 10-15 min. Krydda med herbamare (ekologisk örtsalt) och vitpeppar.

Sätt på ugnen på 200 grader. Ta fram löken, hacka den fint och stek den i en stekpanna med mycket smör i. Sätt dit köttfärsen och en köttfärsbuljong och krydda den med salt och svartpeppar.

Blanda i en skål grädden, creme fraichen och den rivna osten. Knäck de tre äggen och rör om. Krydda blandningen med paprikapulver, någon trevlig orientalisk krydda om finns, kanske salt och peppar om du vill, och rör om.

Häll av vattnet i de kokta broccoli- och blomkålsbitarna och sätt allt i en ugnspanna. Häll över den stekta köttfärsen och blanda runt lite om du vill. Fördela sedan äggblandningen jämnt runt pannan och sätt allt i mitten av ugnen. Låt vara i 30 min. Ta ut, låt svalna lite, ät och njut!

Och lite bilder av processen:









Säkert kan det finnas bättre och kanske snabbare sätt att göra den här rätten, men för att vara min första, alldeles egna rätt så är jag så glad så jag skiter i allt annat just nu! ^_^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar