tisdag 23 juni 2015

Mina två klädloppisfynd vid "Smedjon" ikväll...

Det var trevligt att vara vid det lilla loppiset vid Smedjon och det kommer ju säkert komma mer dit till nästa vecka så kom tillbaka varje kväll de kommande tisdagarna och fynda. Jag själv fyndade lite smått och gott; en trevlig liten tavla, en bok, en kaffeburk åt mamma och två härliga klädesplagg.


Jag har på sistone blivit jättefan av gamla klänningar. Eftersom nya klänningar från H&M och liknande affärer antingen är alldeles för korta så att rumpan nästan syns eller så är de alldeles för långa då långklänningarna där är för superlånga modeller, så passa gamla långklänningar perfekt för mig! Sedan är de ju så mysiga allihopa och har en härlig charm över sig!

Jag inspireras också mycket av Underbara Clara som ofta köper retroklänningar och tycker själv att sådana kläder skapar något slags lugn som jag absolut vill ta med mig till min vardag och nya hemplats senare i livet. Så någon slags kombination av gamla klänningar och bohemiskt mode är vad jag gillar att leta efter på loppisar just nu, och gärna i ljusa färger såsom vitt och beige tycker jag passa bra till sommaren.


Hittade också en trevlig "skjorta" med intressanta mönster vid kanterna som säkert skulle passa bra till byxor och någon topp nu under sommaren, kanske jag inviger den redan imorgon.. ^_^

Annars tycker jag absolut att du som läser det här och inte brukar gå på loppis ska ge det en chans. Man kan fynda riktigt härliga saker som annars inte går att få tag på mera eller så hittar man en fin leksak till yngsta sonen för en struntsumma eller helt nya oanvända byxor för bara några euro. 

Men nog är det ändå en härlig känsla att se folk som kommer in till ett loppis och bara lyser upp när det ser någonting de gillar - jag blir helt glad och varm inombords. Tänk, den där saken brydde sig inte ägaren om mera, men den här personen ser ett värde i den och vill ta den till sig. Det är en av de finaste stunderna jag fått ta del av idag! Jag älskar loppis! <3

3 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt inte fyndat klänningar på loppisar, men nog ett par gånger i en gammal skrubb därhemma ^^ Denna 40-åriga klänning är ovärderlig för mig, och dessutom alldeles unik eftersom min mamma sytt den --> http://marvelicious.blogg.se/2015/june/30-day-photo-challenge-dag-2-2.html#comment <3 Hur gammal ska en klänning förresten va för att få kallas vintage? :)

    SvaraRadera
  2. Ååh, vad fiin! <3 Jag vet inte riktigt, folk brukar väl ha 40, 50- år som någon slags "vintage"-ålder, men för mig är det mest det där vilket modet var på den tiden... t.ex. så har flera av min "äldre" klänningar långärmar eller i alla fall en liten ärm som på t-skjortor, och det är någonting jag inte ser i modet idag, så där ser jag en fin gräns, såg t.ex. att din klänning och hade korta ärmar :D

    SvaraRadera
  3. Jo, lite annorlunda och unikt med såndär "t-skjort-ärm" på en annars lite finare klänning, känner verkligen att jag har något som ingen annan har, eftersom jag är störtsäker på att ingen annan har köpt exakt samma tygbit och sytt sig en exakt likadan klänning som den jag har dessutom.. ;)

    SvaraRadera