onsdag 25 februari 2015

Jag som en The Sims 3 karaktär...


The Sims har jag spelat länge, länge. Ettan, tvåan och trean. Jag är inte riktigt övertygad om fyran, så den har jag inte prövat ännu. Det är roligt att göra sims-karaktärer och kanske ännu roligare att bygga intressanta hus. Man kan göra alla möjliga slags sims-karaktärer och såklart kan man ju försöka göra sig själv också! Det gjorde jag för någon månad sedan och det var jättekul. Jag tänkte i det här inlägget i alla fall berätta lite om mig själv, fast på ett lite ovanligare sätt...nämligen genom sims-egenskaper!

En sims-karaktär kan ha fem egenskaper, så det här är mina fem egenskaper:

Första egenskapen: Ivrig

Såhär står det om egenskapen "ivrig":

"Ivriga simmar blir upphetsade över...nästan allting. De får en extra dos av självtillfredsställelse när det händer något bra i deras liv"


Det här är så jag. Nästan allt är spännande och jag hoppar och har mig helt löjligt mycket då det händer någonting bra. Och när det står "nästan allting", ja, då menar jag i alla fall nästan allting. Lyckades jag skala en morot utan att någonting föll på golvet -> excited! Ska de komma gäster så blir jag alltid jätteivrig och överraskningar så går jag ihjäl på, haha. Det kanske också märks att jag använder ordet "jätte" väldigt ofta (inte så "akademiskt", jag vet), men jag kan inte hjälpa det. Är någon glad åt någonting, så är jag absolut jätteglad åt det.

Andra egenskapen: Miljömedveten

Såhär står det om egenskapen "miljömedveten":

"Miljömedvetna simmar föredrar energibesparande, återvinnande och bärkraftig livsstil"


Jag har blivit väldigt miljömedveten under bara det senaste två åren. Att vara miljömedveten finns alltid i mina tankar, även om jag, som nog märks, varken är vegetarian/vegan eller kör el-bil eller liknande. Men jag försöker alltid kalkylera hur mycket dyrare en eko-vara är än en oekologisk, och bara jag har en stadig inkomst så ska hela min matkorg bestå av ekologiska varor. Nu just så försöker jag åtminstone köpa ekologiska ägg och ekologiska grönsaker. Jag har t.o.m. fått sambon att börja köpa ekologisk mjölk, vilket jag är jättestolt över (både över mig och honom)! Återvinning tycker jag är jätteintressant och jag tycker om att sortera och kategorisera saker. Jag blir väldigt störd på om det finns en sak, såsom t.ex. ett söndrigt paraply, och jag inte vet hur jag ska sopsortera det. Jag läser också hela tiden artiklar och diskussioner som handlar om en hållbar livsstil!

Tredje egenskapen: Överkänslig

Såhär står det om egenskapen "överkänslig":

"Överkänsliga simmar råkar ut för större humörsvängningar än andra simmar, både när bra och dåliga saker händer dem. De gråter ständigt glädjetårar, vare sig de är på ett bröllop eller sitter i soffan och tittar på ett romantiskt program"


Ifall någon inte tror att jag är överkänslig så kan ni fråga fästmannen, så kan han inflika att det inte går en dag utan att jag överreagerar på någonting, både på gott och ont. Ser vi på en serie där någon huvudperson dör så gråter jag ihjäl mig. Tidigare när jag var yngre så började jag också gråta om jag fick underkänt i ett prov. Men de som känner mig vet också att jag kan skratta så jag börjar gråta, ingen skillnad om vi sitter hemma hos någon eller om vi äter lunch vid något kårkafé. Sorliga filmer gråter jag över, men jag kan ändå gå från :( till :D på en sekund ifall någon berättar något skämt eller liknande.

Fjärde egenskapen: Älskar naturen

Såhär står det om egenskapen "älskar naturen"

"De här simmarna älskar att vara utomhus och finner särskilda glädjeämnen i naturen som andra inte lägger märke till"


Åh, härliga moder jord, som jag älskar dig! Naturen är nog mitt lugn och det är ute i naturen som jag mår allra bäst. En ensam länk längs en skogsväg skapar harmoni inom mig, men också utflykter tillsammans med en god vän genom skogen eller camping eller liknande njuter jag också mycket av. Jag skulle gärna ha som hobby att bergsvandra, men det är lite svårt, speciellt i platta Österbotten, haha. En av orsakerna varför jag vet att jag inte skulle trivas att bo i en stad hela mitt liv är nog just p.g.a. avsaknaden av grön natur i städerna.

Femte egenskapen: Tankspridd

Såhär står det om egenskapen "tankspridd":

"Tankspridda simmar har för mycket i tankarna och glömmer ibland bort vad de håller på med, eller vart de är på väg"


Tankspridd är nog mitt mellannamn, men eftersom jag skriver upp allt möjligt i min kalender så klarar jag mig nog hyfsat bra för det. Det är mest här hemma som fästmannen skrattar åt min tankspriddhet. Jag står i rummet och funderar vad jag skulle göra, eller vad jag skulle hämta, eller varför jag gick in i det andra rummet. Det känns ibland precis som in the sims när någon tar bort en sims ruta på vad den ska göra och man står där och funderar vad som händer, haha!

Det här var väl nog mera ett komiskt inlägg men lite mer om mig fick ni veta i alla fall! Ha det bra!

2 kommentarer: