fredag 16 januari 2015

Organisera mera! Del 1: Köket


Det här brukar vara vanligt i ett kök. En massa olika köksredskap i en låda som bara ligger huller om buller och som hela tiden glider fram och tillbaka då man drar ut och in lådan. Blir smått stressad varje gång man öppnar lådan eftersom man inte heller hittar det man ska ha direkt. Och som vi alla vet så hatar jag stress, usch å fy, så därför gjorde jag någonting åt det.

Vad som krävs: "halkskydd" och "låduppdelare" (jag har faktiskt ingen aning om vad de heter, haha)

"Halskydd" borde finnas lite här och var, minns inte själv var jag hittade den här lilla rullen. Vet inte själv om det egentligen är för mattor eller bara för någonting annat. Men på IKEA finns t.ex. Det här. Jag handlar ju inte på det sättet i så många "exotiska butiker", så har jag hittat det så borde nog ni också hitta det.  Pröva söka på just IKEA eller t.ex Clas Ohlson.

"Låduppdelare" hittas t.ex. på Clas Ohlson: Här (det här använder jag själv), Här eller på IKEA: Här

Börja med att ta bort alla redskap och rengör lådan medan den är tom (den kanske inte blir rengjord så ofta). Sedan Klipper du "halkskyddet" så det passar din låda och lägger det på bottnen.



Klipp och sätt fast "låduppdelaren" helt som du själv tycker, i några slags mönster och lägg det i lådan. "Låduppdelaren" är alltså oftast helt rak och så får man själv böja/klippa den så det blir som man ska ha det. På IKEA-länken så fanns det några instruktions-bilder.


Här har jag lagt delat in den i tre delar + då en fjärde som blir det som blir utanför. Så lägger jag det längst in och sorterar redskapen i någon slags ordning.

Reslutatet:


Hade lite "lådfördelande bitar" kvar så gjorde också till bestick-lådan.



Helt allvarligt så glider inte köksredskapen ett dugg mer. Det är jättetyst och smidigt att dra ut och in lådorna och så hittar jag/vi det vi behöver jätteenkelt. Så nöjd! Jag lovar att det är 1000 x värt besväret!

4 kommentarer:

  1. alltså nej vad smart!! vet exakt vilken låda i köket du pratar om... sådär borde jag också göra! är dock lite osäker på om det går i vår låda, den är väldigt smal, så risken finns att det bara blir två "fack"..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två fack är ju ändå bättre än inga tycker jag. Ifall den just är ganska "lång"/stor, så kan du ju göra som jag där och kapa av så det blir som två lodräta fack och ett vågrätt.

      Radera
  2. Jättesmart! har int sett dessa! :)
    /Kitty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Har underlättat massor här hos oss! :D

      Radera