onsdag 7 januari 2015

Fröknäcket...

Porslinsskålen är från min gymnasiekompis nätbutik: House By F

När man äter LCHF så går ju all gluten bort, så inga bröd, nejnej. För många kan det kännas konstigt att inte äta sitt frukostbröd på morgonen. För mig var väl nog malaxlimpan det svåraste - Men nu deppar jag inte längre för nu har jag: Fröknäcket!




Fröknäcke (en plåt)

Ingredienser: (blandat från två olika hemsidor: Här (vegan/vegetarian) och Här)

  • 1 dl solroskärnor
  • 1 dl sesamfrön
  • 1 dl pumpafrön
  • 1/2 dl krossade linfrön (går bra att ersätta med bara sesamfrön)
  • 2 ägg
  • 1 msk fiberhusk (glutenfritt - liknande till bakpulver)
  • 1 dl vatten
  • Salt
  • Ev. andra kryddor

Sätt ugnen på 170 grader. Blanda allt med en slev. Tillsätt salt och ev. andra kryddor. Jag smulade ner en halv grönsaksbuljong som experiment. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt och lägg i mitten av ugnen i 20 min. Ta ut och skär med en kniv hur stora du vill att fröknäcke-bitarna  ska vara. Vrid ner ugnen till 140 grader och sätt in plåten igen. Låt den vara där i 40 min, sedan kan du stänga av ugnen och låta den få lite av eftervärmen en stund, sedan: Klart!


Det kanske inte ser ut så mycket för världen men så otroligt gott! Det enda svåra var att försöka krossa linfröna - gick typ inte alls. Varken med mortel eller stavmixer. Kanske skippar det nästa gång - för enkelhetens skull...

2 kommentarer:

  1. It looks like a good recipe! You are doing really well keeping up with your blog. I have one for about a year, but have not had time to write in it...I really should start again. Enjoy!

    SvaraRadera
  2. Oh, thank you! It. Was. Delicious. You should start again so I can read it! :D

    SvaraRadera